Jak wspierać jąkające się dziecko?

Wyobraź sobie, że chcesz powiedzieć coś bardzo ważnego bliskiej Ci osobie, a Twój aparat mowy nagle odmawia Ci współpracy. Twoje usta i język sztywnieją, w płucach brakuje powietrza. Próbujesz coś z siebie wydusić, ale bezwiednie wymawiasz go kilka razy. Nie tak jak chciałeś/chciałaś to zrobić… I widzisz konsternację tej drugiej osoby, która patrzy na Ciebie zdziwiona, zastanawiając się „co wyprawiasz”…

Brzmi trochę jak nocny koszmar, co? Ale tak to wygląda z punktu widzenia dziecka jąkającego się. Żeby móc w jakikolwiek sposób wesprzeć swoje dziecko w tej sytuacji, musisz najpierw je zrozumieć. Co przeżywa, jakie emocje w nim drzemią i jak mu ciężko.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dziecko, które się jąka jest bardzo wrażliwe, czyli wszystko przeżywa inaczej niż my - przeżywa bardziej, jest wręcz nadwrażliwe. Często takie dziecko bardziej przeżywa przemoc, czy fikcje jaka jest przedstawiana w telewizji, czy nawet czytanych książkach. Więc jak możemy pomóc takiemu dziecku?


Dzieci które się jąkają są od siebie bardzo różne, jednak posiadają one niektóre wspólne cechy, o których warto pamiętać – np.:

- emocjonalna nadwrażliwość, o której wspominałam na początku, - niechęć opowiadania o swoich lękach, - poczucie bycia niedocenianym, - dziecko może bywać agresywne, - bezradność w znajdującej się sytuacji.

Aby pomóc dziecku jąkającemu się w przedszkolu czy szkole, należy pamiętać, że to my jako rodzice, jesteśmy najważniejsi w tej sytuacji, później natomiast jest pedagog, który spędza czas z dzieckiem w przedszkolu. Więc jak nauczyciel może pomóc takiemu dziecku?

Przede wszystkim pedagog powinien współpracować z rodzicem, bo to rodzice najwięcej czasu spędzają z dzieckiem i mogą je obserwować. Dlatego to rodzice wiedzą jak i kiedy dziecko się jąka i taką wiedzą powinni się dzielić z pedagogiem. Takie dziecko powinno też być obserwowane przez pedagoga podczas zajęć, co daje nam obraz tego jak dziecko funkcjonuje w grupie wśród rówieśników, ale również może je obserwować indywidualnie.


W takich obserwacjach nauczyciel powinien umieć odpowiedzieć na pytania: - o mocnych tronach dziecka, - jakie ma relacje ze swoimi rówieśnikami, - czy jest źle traktowane przez inne dzieci z powodu jąkania, - jak dziecko funkcjonuje na co dzień i jaki ma na to wpływ jąkanie.


Ważne jest również, aby nauczyciel obserwował dziecko pod kątem jego aktywności podczas zajęć, jak również poza nimi, ważne aby zwrócić uwagę na takie rzeczy jak: - w jaki sposób dziecko współpracuje w grupie ze swoimi rówieśnikami, - jakie miejsce zajmuje w grupie, - jak znosi sytuacje stresujące, - z kim rozmawia częściej - z dorosłym czy z dzieckiem, - jak udaje mu się znieść porażki, - czy próbuje rozmawiać z rówieśnikami.


Ważne również, jest to aby nauczyciel przekazywał swoje obserwacje rodzicom, dzięki temu łatwiej będzie pomóc dziecku w przeciwstawieniu się jego problemowi z jąkaniem się.

Kiedy dziecko czuje, że ma wsparcie, że jest rozumiane i nikt nie wyśmiewa się z jego problemu, chętniej mówi. Nie odcina się od otoczenia, chętnie uczestniczy w życiu swojego środowiska, jest radosne i pogodne. Dlatego warto dołożyć wszelkich starań, by ułatwić jąkającemu się dziecku funkcjonowanie w najbliższym otoczeniu jak dom, przedszkole czy szkoła.

Zajrzyj też na Gabinet Terapeutyczny
LOGOS - Dziecięca Terapia Rozwojowa

logos_logo_RGB_wix.jpg

© 2019. LOGOS. Centrum Terapii Jąkania w Warszawie.

  • Facebook